Posted on

SUNDANCE 2019: De vorba cu David Paul Jacobson – Director de imagine

Articol de Graham Sheldon, preluat si adaptat de Artklub de pe Cinema5d.com

Aceasta bunicuta simpatica este Dr.Ruth, cel mai vestit sexolog de origine germano-americana si personalitate media TV din Statele Unite, vestita pentru emisiunile sale indraznete de popularizare a unor teme pana atunci ‘tabu’. Directorul de imagine, David Paul Jacobson povesteste cum a realizat documentarul Ask Dr. Ruth, un film ce urmeaza calatoria simpaticei nonagenare de la supravietuitor al holocaustului pana la terapeuta vestita si indragit personaj TV.

DP: David Paul Jacobson
FILM: Ask Dr. Ruth (regie Ryan White)
CATEGORIE SUNDANCE: Documentar
CAMERA: Canon C300 MK II
OBIECTIVE: Zeiss CP2, Canon L, Angenieux Zoom

cinema5D: Cum ati abordat proiectul Ask Dr. Ruth?
DPJ: Fiecare proiect la care lucram are o abordare proprie.
Aproape jumatate din cei 90 de ani ai lui Dr.Ruth au fost petrecuti in fata camerelor de luat vederi. Provacarea noastra a fost ca de data asta experienta ei sa fie una diferita. Am incercat sa mentinem un cadru extrem de restrans, astfel incat Dr.Ruth sa nu se simta la unul din Talk Showurile ei incojurata de lumini si lume. Am incercat sa o scoatem din rutina ei de a fi prezenta in fata camerelor, sperand sa descoperim o alta latura, mai intima a ei, asa cum nimeni nu o cunostea. Cum eram singura persoana responsabila cu imaginea acestui film, am avut o serie de provocari si decizii importante de luat. In cele din urma am recurs la o metoda bazata mai degraba pe instinct si decizii reactive de captare a imaginii, experienta din care am avut multe de invatat.

cinema5D: Faptul ca doreati o abordare intr-un cadru restrans va facut sa decideti camera cu care ati filmat?
DPJ: Ryan si cum mine am folosit fiecare cate un Canon C300 Mark II. Suntem amandoi fani ai acestei camere cand vine vorba de documentare. Sunt niste camere fiabile, culorile sunt senzationale, flexibilitaea si posibilitatile de adaptare la nevoile noastre aproape nelimitate. Ryan foloseste de obicei camera simpla, iar eu filmesz de obicei pe sholder rig sau folosind un Easyrig.

cinema5D: Ce obiective ai folosit? De ce?
DPJ: Eu am un set de obiective Zeiss CP.2 super speeds si o gama larga de obiective Canon L. Obiectivele Zeiss au fost grozave in momentele in care subiectul nu se misca, dar ne-am bazat in general pe obiectivele zoom Canon L. Dr. Ruth este o persoana mereu in miscare care deschidea conversatii in locurile cele mai ciudate. Obiectivele zoom de la Canon ofereau o imagine de calitate buna si spatiul nu ingreunau camera pe care o foloseam. Spre sfarsitul productiei am inchiriat obiectivele Angenieux EZ 1 and 2. Acestea mi-au placut asa de mult incat intre timp mi le-am cumparat. Utilitatea unui zoom dublat de luminozitatea unei diafragme T2 nu poate fi egalata in timpul filmarii unui documentar.

cinema5D: Vorbeste-ne un pic despre pre productie. Te-ai uitat inainte impreuna cu regizor Ryan White la ceva filme?
DPJ: In cea mai mare parte am discutat ce sa NU facem. Intimitatea si agilitatea au fost deziderate cheie ale acestei productii. Ne-a fost clar de la inceput ca nu vom folosi suport de pentru lumini sau pentru camera. Prin urmare a trebuit sa-mi construiesc un sistem prin care sa pot purta singur camera. Am preluat cu drag provocarea, desi era clar ca iesem din zona mea de confort.

cinema5D: Ati mai lucrat impreuna inainte?
DPJ: Colaborasem deja cu Ryan de cateva ori, deci anticipam ce isi doreste ca regizor. Pentru ca trageam in stilul verite, conversatiile noastre se legau in primul rand de mesajul transmis de obiective si miscarile camerei – cu ce obiective sa o filmam pe Ruth si la ce distanta. Fusesem pus in tema de agilitatea lui Ruth, si mi-am dorit mult sa pot sa redau acest lucru. In loc sa stau la departare si sa folosesc un teleobiectiv, mi-ad dorit un obiectiv larg si sa ma apropii cat pot de statura ei foarte mignona de 1.4m.

cinema5D: Cum ai colaborat cu regizorul Ryan White in timpul productiei?
DPJ: Ryan si cu mine lucram deja la un nivel instictiv. Cel mai rau lucru pentru un operator intr-un documentar este fii oprit din filmare, sa strici momentul, ca ceva nu e vizual in ordine. Ryan imi sustine in astfel de momente viziunea. Se intampla des ca regizori de documentare sa isi doreasca sa filmezi asa cum ar filma ei. Deci din punctul asta de vedere Ryan a fost grozav. Ryan a fost de altfel si opertor pentru a doua camera. Are mereu o camera la indemana si intervine atunci cand simte ca moemntul cere inca o camera sau filmarea unui detaliu pe care eu nu apucasem sa-l prind.

cinema5D: Ai folosit ceva tehnici sau echipamente noi pentru aceasta filmare?
DPJ: Dr. Ruth are 1m 40cm. Sunt cam cu 40cm mai inalt decat ea. Mi-a fost clar ca nu voi putea trage de pe umar. De asemenea nu voiam sa folosesc un gimbal sau un alt steadicam rig pentru ca filmam singur. Asa ca m-am decis sa folosesc un Flowcine Serene arm. Desi nu era perfect, a fost un echipament esential. Mi-a dat posibilitatea de a filma rapid la nivelul vizual al lui Ruth sau chiar mai jos, astfel incat am prins exact unghiul pe care mi-l doream si pe care nu-l puteam obtine altfel.

David Paul Jacobson’s este cunoscut pentru filmarile sale in cadrul The Jinx and Room 104 de la HBO si The Keepers de pe Netflix.